Amikor hirdetésben kinézel egy autót, a személyes találkozó az a pont, ahol minden eldől. A fotók és a leírás sok mindent elmondanak, de rengeteg részlet csak élőben derül ki. Éppen ezért nem érdemes felkészületlenül megjelenni, mert akkor könnyen átsiklasz a fontos jelek felett. A jó döntéshez nemcsak az autót kell alaposan szemügyre venni, hanem az eladót is meg kell figyelni.
Az első és legfontosabb: mindig nappali fényben nézd meg a kocsit. A sötétben, garázsban vagy rossz fényviszonyok között könnyen rejtve maradnak a hibák. A karcolások, horpadások, korrózió jelei csak megfelelő fényben tűnnek elő. Ha az eladó csak este vagy zárt helyen hajlandó megmutatni az autót, az már önmagában gyanús. Ilyenkor jobb másik időpontot kérni, valamint számítani arra, hogy esetleg sérült autóval lehet dolgunk.
Kezdj egy külső átnézéssel. Figyeld a karosszéria illesztéseit: ha az ajtók, motorháztető vagy csomagtérfedél nem állnak szépen, az korábbi sérülésre utalhat. A festék színének eltérése is sokat elárul. Egy újrafényezett elem nem feltétlenül baj, de jelzi, hogy történt valami az autóval. Nézd meg az üvegeket is, az eltérő gyártási évszám ugyancsak árulkodó jel.
A gumik állapota szintén beszédes. Ha a futófelület nagyon kopott vagy egyenetlenül van elkopva, az a futómű hibájára is utalhat. Az abroncsok gyártási idejét is érdemes ellenőrizni, mert hiába van rajtuk minta, ha már tízévesek, az anyag elöregedhetett. Ez nemcsak költséget jelent, hanem biztonsági kockázatot is.
A motortérnél nem elég belenézni. Ellenőrizd az olaj színét és szintjét, a hűtőfolyadékot, és figyeld, van-e bármilyen szivárgás. Egy tisztára mosott motortér szépnek tűnhet, de gyakran arra utal, hogy valamit el akartak rejteni. Egy enyhén poros, de száraz motor sokkal biztatóbb, mint egy frissen „kozmetikázott” blokk.
Az utastérben a kopások sokszor többet elárulnak, mint a kilométeróra. Egy 150 ezer kilométeresnek hirdetett autóban nem lehet félig kifényesedett kormány, teljesen elkopott pedálgumi és szétesett váltógomb. Ha ezek nem stimmelnek, nagy eséllyel visszatekert órával van dolgod. A biztonsági öveket is érdemes meghúzni: ha akadoznak vagy szakadások látszanak rajtuk, az komoly baleseti múltat sejtethet.
A próbakör soha nem maradhat el. Indításnál figyeld, hogyan indul a motor hidegen. Ha sokáig kell indítózni, vagy furcsa füst száll fel, az bajt jelez. Menet közben próbáld ki a féket különböző sebességeknél, hallgasd, nem kopog-e a futómű, és figyeld, hogy egyenesben marad-e az autó. A váltó kapcsolása, a kuplung fogáspontja és a kormány feszessége mind olyan tényezők, amik meghatározzák a jövőbeli javítási költségeket.
Az eladó viselkedése legalább olyan árulkodó, mint az autó állapota. Ha nyugodtan válaszol a kérdéseidre, megmutat minden papírt és nem siettet, az jó jel. Ha viszont terel, bagatellizálja a hibákat vagy ideges lesz, amikor a dokumentumokat kéred, akkor érdemes óvatosnak lenni. Egy korrekt eladó nem fél attól, hogy alaposan megvizsgálod a járművet.
Ne feledkezz meg arról sem, hogy a megtekintés után nem kell azonnal döntened. Érdemes időt hagyni magadnak, átgondolni a látottakat, és ha kell, szakértőt is bevonni egy második körre. A felkészültség és a türelem a legnagyobb fegyvered ilyenkor.