fbpx

Bútorfestés technikák: Száraz ecset technika

Folytassuk a bútorfestés technikáinak megismerését, a mai téma a száraz ecset technika.

A technika lényege – ahogy a neve is jelzi – hogy a festéket egy száraz ecset segítségével visszük fel a bútorra. Nézzük meg mit is jelent ez pontosan.
  • Kiindulásként használhatunk, natúr kezeletlen bútort. Ez abban az esetben jó megoldás, ha azt szeretnénk, hogy a bútor alapszíne látszódjon a végeredményen.
  • A másik lehetőség, hogy a bútort első lépésként teljesen lefestjük a választott alapszínnel, és erre visszük fel a későbbi festékrétegeket.

Bármelyik megoldást is választjuk, a technika lépései az alábbiak lesznek:

  1. Válasszuk a ki a technikához használni kívánt festéket/festékeket. Amennyiben több különböző festékkel szeretnénk dolgozni, készítsünk ki több ecsetet is, mivel mindegyik festékhez külön ecsetet érdemes használni. (Nem jó megoldás egy ecset mosása és újrahasználása, mivel az ecset teljes száradása hosszú idő, és ha kicsit nedves marad és így dolgozunk vele, akkor teljesen más hatást fogunk elérni.)
  2. Az első festékből öntsünk ki egy kis mennyiséget egy műanyag tálra.
  3. Mártsuk az ecset hegyét óvatosan a festékbe. A cél az, hogy nagyon kis mennyiségű festéket vegyünk föl.
  4.  Ezután az ecsetet nyomjuk rá egy papírtörlőre, próbáljuk a festéket egyenletesen eloszlatni az ecset hegyén, nyomkodjuk a szálak közé.
  5. Kezdhetünk festeni. Óvatos mozdulatokkal, szinte simogassuk a bútor felületét az ecsettel. Ahogy látjuk az eredményt a bútor felületén, annak megfelelően kicsit erősebben is a felülethez érinthetjük az ecsetet, de ne nyomjuk túlságosan, mert úgy nem lesz szép az eredmény. Néhány ecsetmozdulat után rá lehet érezni, hogy mi az ideális, számunkra kézreálló technika.
  6. A következő festék felvitele előtt várjuk meg, hogy az előző réteg teljesen megszáradjon!
  7. Átfesthetjük így akár a bútor teljes felületét is, de használhatjuk az élek, sarkok, díszítések kiemelésére is.
  8. Ha valahova egy kicsit több festék jutott mint szerettük volna, nagyon finom csiszolópapírral óvatosan szedjünk vissza a festékből. A másik lehetőség, hogy az alapszínből viszünk fel a problémás részre egy kis festéket ugyanezzel a technikával, így eltüntethetjük a feleslegesen sok színt a felületről.
  9. A festés során érdemes többször kicsit távolabbról is megszemlélni az egész bútort, így jobban látszik az elért hatás.
  10. A módszer sajátossága, hogy az ecsetnyomok látszódni fognak a felületen, így a használt ecsetet érdemes jól megválasztani. Hasznos lehet több típust is kipróbálni és azt kiválasztani amivel a nekünk leginkább tetsző eredményt tudjuk elérni.
  11. Nem feltétlenül szükséges – sőt általában sokkal szebb – az egész bútort ezzel a technikával festeni. Nagy, sima felületeken a sok szín egymásra rétegzése akár zavaró is lehet. Inkább azt javaslom – főképp első próbálkozás esetén – hogy csak a bútor szebb, érdekesebb részeit (pl faragások, díszlécek) emeljük ki ezzel a technikával. Így egész biztosan nem lövünk túl a célon, mégis szép lesz az eredmény.
Milyen festéket válasszunk?
Korábban is említettem már, hogy ehhez a technikához szerintem a sűrűbb festékek (mint az AS vagy a pentart termékei) a legjobbak.
Milyen ecsetet válasszunk?
Ez már inkább egyéni ízlés kérdése. Mindenképpen megéri több félét kipróbálni. Mivel az ecsettel kvázi dörzsöljük a festéket a felületre, így érdemesebb lehet tömöttebb, erősebb szálú ecsetet választani.
Beszéljünk a színekről
Mivel a színválasztás terén, ugyanazok a szabályok érvényesek, mint amit a layering technika esetén is leírtam, így bemásolom ide a vonatkozó részt:
Ennél a technikánál legalább olyan fontos a megfelelő színek kiválasztása, mint az, hogy mennyire ügyesen forgatjuk az ecsetet. Nem összeillő színekkel még a legminőségibben kivitelezett darab sem fog igazán mutatni. Ezért fordítsunk mindig nagy hangsúlyt a színválasztásra.

  • A legkönnyebb dolgunk akkor van, ha csak két színt szeretnénk egymásra rétegezni, ekkor érdemes ugyanazon szín két különböző árnyalatát (sötétebb-világosabb) mixelni, ezzel nem lőhetünk mellé.
  • Ha bátrabbak vagyunk akkor próbálkozhatunk 3, 4 vagy akár 5 szín rétegezésével is. Én ebben az esetben is azt javaslom, hogy a legtöbb szín legyen egy konkrét szín több árnyalata és csak egy szín legyen ettől nagyon eltérő. Pl.: 2-3 kék árnylat mellé egy élénk lila vagy piros, esetleg sárga szín. Ez az elütő szín elég, ha csak kevés helyen jelenik meg a bútoron. Ezzel a színnel érdemes kiemelni egy-egy szép faragást, mintát, ívet a bútoron.
  • Ennél sokkal több szín, illetve sok egymástól nagyon különböző szín használata már nem biztos, hogy jó ötlet, mert könnyen kelt olcsó, bazári hangulatot és egy nagyon tiritarka darabot az otthonunkba is nehezebb lesz beilleszteni.
  • A festékek esetén is igaz az az általános hozzáállás, hogy a meleg színeket inkább meleg színekkel, a hidegebb tónusúakat pedig hidegekkel keverjük.
És jöjjenek a képek:
Képek forrása: google
Ahogy a képeken is látszik ez egy elég markáns kinézetű technika. Ez szerintem az a kategória, hogy valaki vagy azonnal beleszeret, vagy értetlenül áll az egész előtt, hogy akkor „ez most szép”?
Be kell, hogy valljam, én egy kicsit a második felé húzok, nekem ez a vonal kicsit erős, engem mindig is inkább a technikai része érdekelt és csak egy-egy kisebb felületen alkalmaztam.
De ettől, még nagyon sokaknak tetszik, ha Neked is bejön, akkor hajrá. Kezdj kísérletezni a színekkel, ecsetekkel, merülj el a száraz ecset technika világában.
A festési technikákról szóló sorozat korábbi részeit itt találod.
Örömteli alkotást kívánok!
Viki

Leave a Comment